Parlament

Parlament

2013. október 7., hétfő

Nyomtató

Miért ír az ember posztot egy nyomtatóról? Mert van egy-két tanulsága.
Pontosan tíz éve vásároltunk egy HP DeskJet 5550-es tintasugaras nyomtatót Sulinetre (Magyar Bálint, áldassék a neve). Mondjuk, nálunk jogos volt a Sulinet, Bori és Orsi elég sok iskolai feladatot nyomtattak ki rajta. Már rögtön perbe-haragba kerültem a HP-vel. Az történt ugyanis, hogy a nyomtatót nyár végén vásároltuk, és a HP egy nyereményakciót hirdetett szeptember végi sorsolással, egy autó volt a fődíj. Akkor épp a Fiat Typo lecserélésén törtük a fejünket (majd az autócseréről is írok egy posztot). Gondoltam, nyáron kevesen vesznek számítástechnikai terméket, jó esélyünk van. Szeptember végén nézem a honlapot, megvolt-e  a sorsolás. Akkor látom, hogy a nyeremény kisorsolását januárra halasztották, vagyis bevonták a nyereményakcióba a teljes karácsonyi forgalmat. Úgy berágtam, hogy feljelentettem a HP-t a versenyhivatalnál, hogy csalárd módon hirdettek nyereményakciót. Persze nem lett az ügyből semmi.
Aztán kb. öt év múlva újra a bögyömbe került a cég. Volt egy HP notebook-om, mely nem sokkal a garancia lejárta után meghibásodott. Megjavíttattam egy vagyonért, de legközelebb - természetesen megint a garancia után - ismét előjött a hiba. Az internetes fórumok tanulmányozása után kiderült, hogy őrjöngő júzerek százainál jelentkezett ugyanaz a hiba egy hibásan beforrasztott alkatrész miatt. Persze a HP nem ismerte be, hogy típushibáról van szó, mert akkor vissza kellett volna hívnia az összes ilyen típusú készüléket. A második hiba miatt kénytelen voltam leselejtezni a notebook-ot.
Visszatérve a nyomtatóra: Hűségesen kiszolgált minket tíz éven keresztül. És itt most kénytelen vagyok egy kicsit szakmázni. Otthoni számítógépes hálózatunkon egy nyomtatószerveres wi-fi router van, vagyis az én, valamint Bori és Orsi notebook-járól is vezeték nélkül lehetett nyomtatni. A nyomtató és fájlmegosztást a Windows operációs rendszer a hálózat SMB nevű alkalmazás-rétegén keresztül oldja meg. Ez a hálózati réteg az NTLM autentikációs protokollt használja a felhasználók hozzáférési jogának ellenőrzésére. Sajnos a Windows fejlődésével az NTLM újabb, biztonságosabb verzióját fejlesztették ki, ezért inkompatibilitási problémák jelentkezhetnek: a szerver és a kliens közül az egyik csak a régebbi, a másik csak az újabb autentikációs módszert ismeri, ezért nem értik meg egymást. Ez különösen akkor fordulhat elő, ha valamelyik eszköz nem Windows-alapú, hanem mondjuk Linux-os, akár csak az én routerem. Mivel a Windows a legtöbb esetben automatikusan telepíti a frissítéseket, előállhat a rendszergazdák rémálma: egyik napról a másikra a kliensek nem tudnak a szerverhez kapcsolódni, nem érik el a fájlokat vagy a nyomtatókat.
Na pont ez történt Borival: egyszer csak elkezd nekem panaszkodni, hogy nem tud nyomtatni. Kiderült, hogy egy rendszerfrissítés után gépe hálózati felderítője már nem talált rá a nyomtatószerverre. Ilyenkor persze vissza lehet állítani az operációs rendszer egy régebbi verzióját, esetleg meg lehet próbálni a routerre egy újabb förmvert keresni, új nyomtatószervert is üzembe lehet állítani, de én elérkezettnek láttam az időt a tízéves nyomtató nyugdíjba küldésére.
Természetesen ma már egy úgynevezett multifunkciós készülék (nyomtat, másol, szkennel) is kevesebbe kerül, mint az a sulinetes ár, amit annak idején fizettem a HP nyomtatóért, ráadásul vezeték nélküli hálózattal is rendelkezik, vagyis oda teszem a lakásomban, ahol helyet találok neki. Nem SMB-rétegen keresztül történik az elérése, vagyis megszűnnek az inkompatibilitási problémák (persze csak néhány évre). Egy Canon PIXMA MG5350 típusú készülékre esett a választásom, ezt már nemcsak a Windows-os, hanem az Android-os gépek is elérik, így a nemrég beszerzett (és kiposztolt) szerkezetünk is.
Egyszóval a számítástechnika egyre sebesebben pörgő mókuskereke ismét belehajszolt egy új - lássuk be, nem túl nagy értékű - beruházásba, és valami azt súgja nekem, ez a nyomtató nem fogja megérni tízéves születésnapját. Na nem azért, mert tönkremegy, hanem mert ugyanúgy elavul és inkompatibilis lesz az új eszközökkel, akárcsak az elődje.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése