2017. március 18., szombat

4 G a Káli-medencében

Mindjárt el is árulom, mi ez a 4 G: Gasztronómia, Geológia, Gyaloglás és Geoládák.
A március 15-ével záródó négy napot ugyanis a Káli-medencében töltöttük. Petráéknak tanítási szünet volt az ünnep előtti két nap, mi többiek pedig szabadságot vettünk ki, és három éjszakát töltöttünk el Köveskálon, a Kővirág panzióban, egy egykori bikaistállóból átalakított panzióban.

Gasztronómia
Köveskál gasztrofaluként hirdeti magát, több fine-dining kategóriába eső étterme is van, melyből kettőt próbáltunk ki, a Kővirág Éttermet és a Miakő Vendéglőt (a környéken minden kőről van elnevezve, erről majd szólok a Geológia fejezetben). Anyagi okokból kifolyólag a másik két napon átlagos éttermekben voltunk.
A Kővirágban kacsacombot ettem zelleres kuszkusszal, desszertnek pedig újraértelmezett kukoricamálét szilvalekvárral, de Bori például kipróbálta a muflont, és nem csalódott. Fehérbort ittunk hozzá.

A Miakőben hagymalevest ettem sajtos bagettel, de Kati kipróbálta az erőlevest fürjtojással. Én főételnek bevállaltam a bébicsülköt bajor káposztával és újraértelmezett hagymás törtkrumplival, de Kati például rozé mangalicakarajt rendelt csicsókapürével. Desszertet csak a gyerekek vállaltak, mindketten Karamell Flan Story-t, egyfajta sós karamellt ettek. Itt rozébort ittunk.

Geológia
A Balaton-felvidék elmúlt 10 millió éve változatos geológiai, vulkáni tevékenységgel telt. Mai hír, hogy uniós pénzekből fejlesztik a terület geológiai értékeinek megóvását és bemutatását. Mi négy jellegzetes területet kerestünk fel: a tihanyi gejzírmezőt, a Hegyestű bazaltoszlopait, a Csobánc mellett található kőtengert és a tapolcai tavasbarlangot a hozzá kapcsolódó geológiai kiállítással.
A tihanyi félsziget területén 4-5 millió éve működő vulkánok úgynevezett tufavulkánok voltak. A bazalttufa-kitörések megszűnte után aktív gejzírtevékenység volt a területen, az egész olyan lehetett, mint a mostani Izland. Ennek a tevékenységnek a nyoma a a forró víz által a felszínen lerakott mészkő és kova, melyek gejzírkúpok formájában helyezkednek el a tájban. A Belső-tótól délre található tucatnyi nagyobb és több kisebb gejzírkúp természetvédelmi terület, mely egy 4-5 km-es túrával bejárható.
Kilátás egy gejzírkúp tetejéről
A Monoszló mellett található Hegyestű egy vulkán kürtőjének maradványa, melyben a megrekedt bazaltos magma öt- és hatszögletű 20-40 cm átmérőjű oszlopok formájában szilárdult meg, és az erózió és a '60-es években felhagyott bazaltbányászat hatására látványos formában szemlélhető meg. A hegytetőn egy geológiai bemutatóhely is van.
Bori a Hegyestű alatt
Mögöttem a Hegyestű
A méretek érzékeltetésére
A Csobánc hegy mellett, Gyulakeszi közelében található Kőtenger, vagy Kőmagas, vagy Papsapka-kövek a kovásodott rétegből alakult ki, a hatalmas köveket a szél és a jég, valamint a földből kiáramló gázok alakították ki. Nagyon érdekes és romantikus hely.
A tapolcai tavasbarlangban már többször csónakáztam, de Petra először járt itt. A barlanglátogatáson kívül egy látogatóközpontot is kialakítottak vezetett geológiai kiálítással, 3D-s vetítésekkel, makettekkel. A barlangot egy 12 millió évvel ezelőtt képződött kőzetből a hideg és meleg karsztvizek keveredése oldotta ki. A múlt század elején véletlenül, kútásás közben fedezték fel, és már a II. világháború előtt is látogatható, sőt csónakázható volt.
Az üdülésünk utolsó napján szerettünk volna ellátogatni a Szent György-hegy bazaltorgonáihoz is, de előző este Petra a szállásunkon belerúgott a lépcsőbe és lesántult, ezért ezt a túrát ki kellett hagynunk.

Gyaloglás
A gyaloglások és a geológiai helyek felfedezése általában egybeesett. Első napon a tihanyi gejzírmezőt jártuk be.
Második nap egy 12 km-es túrával bejártuk a Theodora tanösvényt, mely a Káli medencében, a Kornyi-tó körüli szép útvonal.
Itt fakad a Kékkúti ásványvíz
A Káli-medencében
A Kornyi-tó
Középkori templom-rom
A harmadik napon 4-5-km túrával a Papsapka-kövektől Csobánc várához gyalogoltunk fel.
A negyedik napra fájós lábú Petrával csak egy kisebb séta jutott: a nagyvázsonyi Kinizsi Vártól 6-700 m-re az erdőben találhatók az egykori pálos kolostor romjai. Bár Nagyvázsonyban többször jártunk, a klastromromokhoz most jöttünk el először.

Geoládák
Ez az üdülés sem telhetett el geocaching nélkül. A négy nap alatt 18 ládát találtunk meg.