Parlament

Parlament

2015. január 2., péntek

Németh Miklós és az útdíj

Tudom, hogy nem szép dolog az év első (na jó, második) posztjában rögtön füstölögni, ráadásul már a vízcsapból is január elsejétől bevezetett új útdíjrendszer folyik, de éppen most olvasom Németh Miklós könyvét (karácsonyra kaptam), és ebben szóba kerül a Németh-kormány által bevezetni szándékozott útdíj- és autópályamatrica-rendszer. Már akkor is bajban volt a költségvetés (barátaim az Úrban, a magyar költségvetés mindig bajban van), szükség volt új bevételekre.
Németh így emlékszik vissza a 25 évvel ezelőtt történtekre:
"...meghívott Aczél Endre a Hét című TV-műsorba, hogy beszélgessek vele a problémáról (az új útdíj-rendszerről - P.J.). Egyes kérdésekkel valóban sarokba is szorított - hiszen tényleg nem végzett senki hatásvizsgálatokat, nem volt világos, ki kezeli majd az elkülönített alapot, ki fogja azt ellenőrizni. Hímeztem-hámoztam, és éreztem ez nem megy jó irányba. A felvétel elkészült, és behívtam a két tanácsadómat: nézzétek meg, ez fog este lemenni, mit szóltok hozzá?...Mohai felkelt és ...nagyon keresetlenül csak annyit vetett oda: Miklóska, ez úgy szar, ahogy van...Odafordultam Bereczkyhez, és megkérdeztem, van-e lehetőség az egészet újra felvenni....Aczél erősködött, hogy a felvétel kitűnő, de végül mégis új beszélgetést folytattunk a kamera előtt. Ő ugyanúgy, kritikusan faggatott, én pedig erre azt mondtam: A kérdésekből látszik, hogy a kormány nem gondolta át teljesen a problémákat. Ezért most bejelentem, hogy a döntést visszavonom, a közlekedési miniszter új előterjesztés készítésére kérem fel....Mikor visszamentünk a TV-elnök szobájába, hallottam, hogy mögöttem valaki azt suttogja: No de ilyet, hát ez megbukott!...Viszont mellém sodródott Rangos Katalin újságírónő, és azt suttogta: Miklós, nagyon jól csinálta, higgyen nekem, akármit mondanak!"
Hát ez volt a stílusbeli különbség a Németh-kormány és az Orbán-kormány között. Mert hatástanulmányok most sem készültek, az "illetékes elvtársak" egymással ellentétes nyilatkozatokat tesznek, sok kérdésre maga a törvényalkotó sem tudja a választ.
Olyan áttekinthetetlen az új útdíj-rendelet, mint ez a csomópont

Miközben valóban jó dolog, hogy évi 5000 forinttért egy megyén belül egy évig használhatjuk az autópályákat, a törvény tartalmaz néhány durvaságot, íme néhány:
  • A kisbuszokra mostantól kb. kétszeres útdíjat kell fizetni;
  • Fizetősek lettek az autópályák városi bevezető szakaszai;
  • Fizetősek lettek a városokat elkerülő autópályák és autóutak, így az M0 egyes szakaszai, a Győrt, Székesfehérvárt, Tatabányát, Miskolcot elkerülő szakaszok;
  • Fizetősek lettek olyan autópályának nem minősülő autóutak, mint az M2 vagy az M86;
  • Csak autópálya-matricával lehet áthajtani a dunaújvárosi és a szekszárdi Duna-hídon. A budapesti Duna-hidak egyike sem díjköteles, úgy látszik, a főváros valamiért előnyt élvez;
  • A vecsési csomóponttól a repülőtéri lehajtóig tartó 1 km-es útszakasz is csak autópályadíj fejében vehető igénybe, Lisztferihegyre nem vezet alternatív, díjmentes út.
Félreértés ne essék, nem azzal van bajom, hogy új útdíjrendszert kívánnak bevezetni, hanem az alapos szakmai előkészítés, a társadalmi párbeszéd és a hatástanulmányok hiányával, és azzal, hogy ezt egyetlen illetékes sem hajlandó elismerni. 25 évvel ezelőtt még el merte ismerni egy miniszterelnök, ha hibázott.

Update 2015.01.22:
Ma módosítottak az útdíj-rendeleten:

  • A Duna-hidak díjmentesek lettek;
  • Szintén díjmentesen lehet menni a repülőtérre;
  • A megyei matricák a szomszédos megye első autópálya-lehajtójáig érvényesek;
  • Miskolc, Kaposvár, Szombathely jól lobbizott, az ő elkerülő útjaikra nem kell matrica, Győr, Tatabánya, Székesfehérvár továbbra is szív.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése