2012. augusztus 6., hétfő

Eger

Először 1976-ban voltam huzamosabb ideig - 2 hétig - Egerben. Egyetemi építőtáborban voltam ott, pont a montreali olimpia ideje alatt. A termálfürdő nyitott medencéjének végében volt egy Munkácsy-Color színes televízió, itt is lehetett nézni az éjszakai közvetítéseket.
1998-ban a Nemzeti Bank üdülőjében töltöttünk egy hetet Egerben, nem messze a Szépasszony-völgytől.
Idén - utolsó pillanatban eldöntve - lefoglaltunk egy öt éjszakás szállást Demjénben, a híres Termál-völgyben.
Kőolajat kutattak ezen a környéken, vizet találtak helyette. A hévíz évtizedekig szabadon csorgott végig a domboldalon, az ásványi só gyönyörűséges sódombot hozott létre, ez lett a magyar Pammukale. 1984-ben jártam ott először, akkor pár bádogkád állt a vízfolyás alatt, az ember csak leparkolta a kocsiját, gatyára vetkőzött és már fürödhetett is. 1998-ban már egy helybéli vállalkozó kerítette körbe a területet, belépődíjat szedett, a bádogkádakat műanyag medencék váltották fel, volt lángossütő, fagyis. Az egész engem a Büdösvíz című 1966-ban készült magyar filmre emlékeztetett.
Idén, tehát megint pont 14 évvel később már gyönyörű szállodákat, gyógyfürdőket találhattunk itt. Valamennyi külföldi befektető, illetve most már van EU-s pénz is, így magyar vállalkozók is csatlakozhattak a termálvíz és az egri borvidék szerencsés találkozásának kiaknázásához. Szálláshelyünkkel szemben is volt egy termálfürdő, csak át kellett sétálni.
Itt is néztük az olimpiai közvetítéseket, itt is láthattam magyar világcsúcsot (Gyurta Dani), akárcsak 36 éve (Németh Miklós, gerelyhajítás).
Akkor most nézzük nyaralásunk kronológiáját:
Első nap:
Csomagjainkat lerakjuk a szállásunkon, aztán irány Eger, ahol a várban éppen várjátékok vannak. Eszünk kemencés lángost, megnézzük a hastáncosokat és a vitézi bajvívókat, a kazamatákban egy lelkes vezető mesél nekünk Dobó Istvánról és a hős védőkről.
Egri leánykák

Utána még séta a városban, az ortodox templom meglátogatása.

Második nap:
A Termál-völgy felfedezése. Először az egerszalóki barlanglakásokat - ma skanzen - keressük fel, utána körbesétáljuk a sódombot, aztán egy nagyot fürdünk a fürdőben. Este még a demjéni kaptárkőhöz is felkirándulunk.
A sódombnál

Harmadik nap:
Kirándulás: feldebrői altemplom, siroki vár, egerszóláti víztározó, este még fürdés a szemközti strandon.
Íme a siroki vár tetejéről készült panoráma-fotó:

Negyedik nap:
Kirándulás Noszvajra és Bogácsra. Útközben még felkeressük a Gárdonyi-házat Egerben. Noszvajban a De la Motte kastély lett volna a fő attrakció, melyet utazásunk előtti szombaton ünnepélyesen újra megnyitottak, de kiderült, hogy csak másnaptól lesz látogatható a nagyközönség számára. Bogácson viszont jót strandolunk és a kaptárkőhöz is felkapaszkodunk. Eger környékén a jól faragható riolit-tufa a jellegzetes kőzet, ezért is van annyi pince, barlanglakás és ezért vannak úgynevezett kaptárkövek, kiemelkedő lukacsos kövek is.
A bogácsi kaptárkőnél
Este bográcsban paprikás krumplit főzünk.

Ötödik nap:
Irány Szilvásvárad. Bori barátja, Choz is átruccan Vadnáról. Bobozunk a nyári bobpályán, kisvasutazunk a Szalajka-völgyben, felcaplatunk az istállóskői ősember-barlanghoz, ebédre pisztrángot eszünk (Bori nem, mert ő sohasem eszik olyan dolgot, mely a tányérjából rá mered), kultúrprogramként sétálunk a faluban (lovas múzeum, kerek templom), de az Orbán-házba (néprajzi gyűjtemény) nem jutunk be, mert zárva találjuk. Hazafelé még megnézzük Bélapátfalva román-stílusú apátsági templomát és a horgásztavat.
A Pál család a Szalajka-völgyben

Hatodik nap:
Elhagyjuk a szállást és Eger felé vesszük az irányt. Egerben megnézzük a líceum barokk könyvtárát és a csillagászati "Varázstornyot". Itt a camera obscura segítségével egy asztallapra kivetítik az egész várost, így virtuális városnézésben is részünk van. Benézünk a bazilikába is, majd irány az egri termálfürdő. Az egri fürdő - akárcsak a gyulai - a történelmi belvárosban, nem messze a vártól található. Estig pancsolás, utána még veszünk bort a Szépasszony-völgyben, majd irány hazafelé.
Lányaim a fürdő hatalmas platánján

Nem lenne teljes a leírás a nélkül a 19 geoláda nélkül, melyeket nyaralásunk alatt kerestünk meg: 5 Egerben, 4 a Termál-völgyben, 2 Noszvajon, 1 Bogácson, 2 Szilvásváradon, 1 Bélapátfalván, 1 Feldebrőn, 2 Sirokon, 1 az egerszóláti víztározónál. Köszönet a család türelméért és együttműködéséért.